Emocje w  pracy – jak je ogarnąć?

Środowisko pracy to odrębny byt emocjonalny. I choć byśmy starali się jak możemy, oddzielić nasze wszystkie emocje od wykonywania czynności zawodowych, jest to zwyczajnie niemożliwe. W końcu jesteśmy istotami czującymi, które przy ekspozycji na różne sytuacje myślą, czują i reagują. Problem w tym, że bardzo często w miejscu pracy słyszymy, że emocje powinniśmy zostawić za drzwiami i zajmować się wyłącznie tym, co do nas należy. I tutaj zaczynają się schody. Jak zatem ogarnąć te wszystkie emocje w pracy?

„Jak ta praca mnie nudzi”, „czemu on to powiedział takim tonem?”, „dlaczego nie zostałam zaproszona na to spotkanie?”, „nie dam rady już tu dłużej siedzieć”, „przecież ja tego nie ogarnę”, „nie chcę z nią pracować!”… Znamy to? A jakże! Jeśli nie w obecnym miejscu pracy, to z pewnością w ciągu naszej zawodowej historii pojawiały się tego typu myśli. I jak tu przy tym nie przeżywać złości, smutku, zazdrości, braku sprawiedliwości i szeregu innych, niezliczonych odczuć? Co się wtedy dzieje? Jedni z nas będą dusić je w sobie, ewentualnie wylewając wszystkie troski na domownikach i znajomych, inni w niekontrolowany sposób całą ekspresję będą uzewnętrzniać przy współpracownikach, dodatkowo mając wyrzuty sumienia z tego powodu. Jak zatem to wszystko zbalansować, nie zaprzeczając emocjom i jednocześnie w zdrowy sposób z nimi pracować? Tu z pomocą przychodzi Liz Fosslien i Mollie West Duffy z książką „Jak ogarnąć emocje w pracy”.

Autorki, mając sporo własnych doświadczeń z emocjonalnymi blokadami nie pozwalającymi rozwijać się zawodowo i osiągać tym samym pożądane efekty, stworzyły „Siedem nowych zasad emocji w pracy”, które pozwolą zrozumieć, skąd pochodzą dane emocje oraz co zrobić, aby w efektywny sposób przekładały się na nasze życie zawodowe. Wśród nich wyodrębniły:

  • Zdrowie – optymalizacja pasji do pracy
  • Motywacja – czyli dlaczego utknęliśmy w jednym punkcie i jak ruszyć dalej
  • Podejmowanie decyzji – uwzględnienie analizy emocji w podejmowaniu dobrych decyzji
  • Zespoły – kładzenie akcentu na „jak”, a nie „kto”
  • Komunikacja – czyli jak podchodzić do swoich emocji nieemocjonalnie
  • Kultura emocjonalna – małe gesty mają znaczenie w budowaniu wartościowych relacji
  • Przywództwo – czyli na ile można się otworzyć przed innymi, aby nie stracić autorytetu

To, co zdecydowanie wyróżnia tę książkę, to jej przydatność uniwersalna. Będzie wartościowa niezależnie od tego, w jakim miejscu pracujemy. Czytając można odnieść wrażenie, jakby autorki zrobiły studium przypadku z naszej własnej pracy, co tym bardziej pozwala zaangażować się w lekturę i zaczerpnąć z niej przydatne dla siebie, praktyczne wskazówki. Ponadto cała książka jest w ciekawy, kreatywny i zabawny przy tym sposób zilustrowana, dzięki czemu lektura jest urozmaicona i jeszcze bardziej interesująca.

Jeśli zatem czujesz, że Twoje zawodowe emocje wymykają się spod kontroli, zachęcamy do lektury!   

Emocje w  pracy

„Jak ogarnąć emocje w pracy”, Liz Fosslien, Mollie West-Duffy, Wydawnictwo Muza

 

 

 

 

 

 

Previous

Otwórz się na „Siedem praktyk szczęścia”

Next

Pewność siebie i współczucie?

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Check Also