choroba Alzheimera

JAK ZADBAĆ O MÓZG? POZNAJ PROGRAM WALKI Z CHOROBĄ ALZHEIMERA WEDŁUG DOKTORÓW SHERZAI.

Książka „Sposób na Alzheimera” to owoc wieloletnich badań nad związkiem pomiędzy chorobami neurodegeneracyjnymi a stylem życia. Para neurologów, Dean i Ayesha Sherzai, dzielą się z czytelnikami opracowanym przez siebie planem zapobiegania chorobie.

CZY JA TEŻ ZACHORUJĘ?

Podczas studiów doktorackich uczestniczyłam w projekcie, w którym zdrowym, starszym osobom badanym ujawniano informację o poziomie amyloidu w ich mózgu.  Amyloid to białko, którego odkładanie się w mózgu może doprowadzić do rozwoju choroby Alzheimera. Badania pokazują, że złogi amyloidu zaczynają tworzyć się na wiele lat wcześniej, zanim choroba zacznie manifestować się poprzez symptomy widoczne zarówno dla chorego, jak i osób z jego otoczenia. Wyobraź sobie, że będąc zdrową osobą nagle dowiadujesz się, że za 10-15 lat zachorujesz na nieuleczalną chorobę, która sprawi że powoli zaczniesz tracić pamięć i zdolność wykonywania prostych czynności. Jaka byłaby Twoja reakcja? Co zmieniłoby się w Twoim życiu?

Kiedy to samo pytanie zadaję moim studentom lub kursantom, słyszę różne odpowiedzi. Część z nich nie chciałaby wiedzieć i żyć ze świadowmością zbliżającej się choroby. Ci, którzy woleliby wiedzieć wcześniej, argumentują swoją decyzję tym, iż wiedza pomogłaby im w lepszym przygotowaniu się do choroby, a także w podjęciu działań, które być może mogłyby jej zapobiec lub chociaż opóźnić uciążliwe objawy choroby.

Niestety choroba Alzheimera dotyka coraz więcej osób starszych i ich rodzin. Ponieważ zapadalność na tę chorobę zwiększa się wraz z wiekiem, wiele osób zastanawia się co może zrobić już teraz aby jak najdłużej cieszyć się dobrą sprawnością. Książka „Sposób na Alzheimera” wydawnictwa Albatros jest opowiedzią na to pytanie. Doktorzy Dean i Ayesha Sherzai w przystępny sposób pokazują jak za pomocą zmiany kilku nawyków możemy zmniejszyć nasze szanse zachorowania na demencję, podkreślając, iż zamiast czekać na wynalezienie skutecznego leku, warto zacząć działać już dziś, bez względu na to ile mamy lat.

JAK CHRONIĆ SWÓJ MÓZG?

Ogromnie ucieszył mnie fakt, że doktorzy Sherzai podchodzą do zapobiegania chorobie w sposób holistyczny. Opracowany przez nich program NEURO opiera się na kompleksowym działaniu, którego celem jest zapobieganie pojawieniu się choroby. Według autorów aż 90% z nas może uniknąć zachorowania jeśli tylko odpowiednio ulepszymy nasz styl życia. Co więcej, dzięki zastosowaniu omówionych w książce wskazówek, możliwe jest również cofnięcie się objawów demencji, takich jak problemy z koncentracją lub utrata pamięci.

Pierwszym punktem planu NEURO jest ustalenie zdrowego jadłospisu, w taki sposób aby nasze ciało otrzymało jak największą ilość składników odżywczych. Autorzy omawiają listę produktów, które powinno się uwzględnić w jadłospisie oraz tych, które powinny zostać bezwględnie wykluczone z naszej diety. Drugim elementem planu są odpowiednio dobrane ćwiczenia fizyczne. W czasach kiedy większość z nas spędza wiele godzin w pozycji siedzącej, nawet niewielka część dnia przeznaczona na ćwiczenia fizyczne może okazać się zbawienna dla prawidłowego funkcjonowania naszego mózgu. Kolejny aspekt planu dotyczy opanowania sztuki radzenia sobie ze stresem. Mimo, iż stresu nie można całkowicie wyeliminować z naszego życia, to Doktorzy Sherzai proponują kilka przyjemnych i skutecznych technik, dzięki którym zminimalizujemy szkodliwe działanie stresu. Czwarty punkt planu dotyczny bardzo istotnej dla funkcjonowania naszej pamięci kwestii- odpowiedniej jakości snu. Autorzy wymieniają czynniki, które pogarszają jakość snu i radzą w jaki sposób można je wyeliminować. Sen ma ogromne znaczenie nie tylko dlatego że dzięki odpowiednio przespanej nocy lepiej funkcjonujemy, ale także dlatego, że w trakcie snu dochodzi do usuwania amyloidu (link do artykułu na ten temat). Ostatni element planu to pobudzenie naszego mózgu do wysiłku intelektualnegoza pomocą aktywności, dzięki którym poprawimy funkcjonowanie pamięci.

Niewątpliwą zaletą książki jest to, że autorzy nie skupiają się tylko na polecaniu czytelnikowi tego co powinnien zrobić, ale dzielą się swoim doświadczeniem i trudnościami, których doświadczyli kiedy sami uczyli się nowych, zdrowych nawyków. Co więcej, każdy z rozdziałów przedstawia historie pacjentów, którzy zgłosili się do kliniki, w której pracują doktorzy Sherzai. Z tych historii dowiadujemy się z czym borykał się dany pacjent i jaki sposób osiągnął wymierne rezultaty. Autorzy książki wiedzą jak trudne może być wprowadzenie zmian, dlatego każdy rozdział zawiera wskazówki dotyczące tego jak krok po kroku wdrażać nawyki, a co za tym idzie- jak być zdrowszym i mieć lepsze samopoczucie.

Podczas gdy choroba Alzheimera budzi wiele lęku, są sposoby dzięki którym możemy opóźnić objawy lub nawet zapobiec rozwojowi tej choroby. Dzięki pracy doktorów Sherzai i stworzonego przez nich planu działań,  głęboko wierzę w to, iż wielu ludzi długo cieszyć się  będzie sprawnością intelektualną i uniknie usłyszenia diagnozy o chorobie. Książkę polecam nie tylko osobom, które obawiają się zachorowania, ale każdemu kto dba o swoje zdrowie.

Tytuł oryginału: THE ALZHEIMER’S SOLUTION

tłumaczenie: Robert Waliś

liczba stron: 384

data wydania: 19 września 2018

POCZYTAJ O ACT- TERAPII AKCEPTACJI I ZAANGAŻOWANIA. POKONAJ LĘK

PSYCHOLOGIA MODY. CZEGO SIĘ SPODZIEWAĆ?