odpoczynek

JAK ZNALEŹĆ CZAS NA ODPOCZYNEK? 

Coraz częściej odpoczynek to luksus, na który ciężko sobie pozwolić, a kiedy przychodzi już na niego czas, nie wiemy, jak odpoczywać. Nasza uwaga jest ciągle narażona na nowe bodźce, zachęcani jesteśmy, aby się ciągle rozwijać, nie lenić się, ciężko pracować, dawać z siebie wszystko. Porównujemy się do innych, nakręcamy się i wymagamy od siebie jeszcze więcej, bo żeby mieć trzeba przecież ostro harować. Nawet kiedy nie pracujemy ciągle myślimy, o tym co powinniśmy zrobić, w jaki sposób, jak wypełnić konstruktywnie czas. Tak jakby w zasadzie nie było miejsca na nic nie robienie. A to nic nie robienie jest bardzo ważne, gdyż w praktyce nie istnieje coś takiego jak bezczynność, gdyż w Tobie dzieje się bardzo dużo. Zobacz, jak ciężko pracuje Twój organizm, abyś każdego dnia mógł żyć. Doceń pracę, jaką wykonuje Twoje ciało, przyjrzyj się temu, co się dzieje w Tobie, a przede wszystkim daj sobie prawo do odpoczynku. Odpoczynek to nie nagroda za dobrze wykonane zadanie to forma dbania o samego siebie.  Jak znaleźć czas na odpoczynek?

JAK ODPOCZYWAĆ:

    • zadbaj o sen – śpij tyle ile czujesz, że potrzebuje Twój organizm, przed snem staraj się wyciszać, odłóż telefon, rób to, co jest niezbędne. Nie zostawiaj ważnych spraw do załatwienia na wieczór. Poczytaj książkę, zobacz film. Staraj się nie myśleć o pracy, a szczególnie o kolejnym dniu w pracy.

    • zrób sobie w ciągu dnia krótkie przerwy na bycie „tu i teraz” – wykonuj w tym czasie tylko jedną czynność: napij się kawy, wyjrzyj przez okno, zamknij na chwilę oczy, skup się na oddechu.

    • wyjdź na świeże powietrze – przespaceruj się, przypatrz się temu, co zmienia się w przyrodzie.

    • podejmij aktywność fizyczną – wysiłek fizyczny jest nieocenianą formą „ładowania akumulatorów”, przede wszystkim odwraca uwagę od nieprzyjemnych myśli, gdyż męcząc się fizycznie odpoczywamy psychicznie. W końcu ruch to zdrowie.

    • ograniczaj media społecznościowe – skracaj czas, jaki spędzasz przyglądając się życiu innych ludzi, porównując się do innych.

    • daj sobie prawo do tego, aby nic nie robić, aby się położyć, rozprostować się, zwolnić, pobyć ze sobą.

    • planuj sobie wycieczki – już samo planowanie może sprawiać przyjemność, kiedy wyobrazisz sobie to, co chcesz zobaczyć, z jakich atrakcji chcesz skorzystać, co możesz doświadczać.

    • pracuj tyle, ile potrzebujesz pracować, nie haruj za dwóch, nie jesteś niewolnikiem pracy, praca ma Ci służyć do tego, abyś mógł żyć.

    • przeciwstawiaj się natrętnym myślom – zatrzymuj się i skupiaj na oddechu, ilekroć poczujesz natłok myśli.

  • sprawiaj sobie przyjemności – pozwalaj sobie na rozpieszczanie Twojego wewnętrznego dziecka, zrób to, o czym od dłuższego czasu myślałeś.

Jak znaleźć czas by się zregenerować? Jeżeli jesteś w stanie permanentnego zmęczenia, odpoczynek nie przyjdzie tak szybko, potrzebujesz więcej czasu na regenerację, gdyż zmęczenie psychiczne jest bardziej obciążające. Przewlekłe zmęczenie to stan, w którym może Ci się nic nie chcieć, możesz zamykać się w sobie, unikać kontaktu, być rozdrażniony, senny, apatyczny, a w konsekwencji możesz nawet zacząć sięgać po używki. Nie lekceważ swojego samopoczucia, staraj się być uważny na to, co się z Tobą dzieje. Szczególnie zachęcam Cię do tego, abyś dbał na co dzień o siebie, nie tylko od święta. Jeśli stan zmęczenia, w którym jesteś pomimo wszelkich prób nie zmienia się, skonsultuj się ze specjalistą.


Katarzyna Kaczmarek – psycholog, psychoterapeuta, certyfikowany specjalista psychoterapii uzależnień. Jej celem jest wspieranie innych w radzeniu sobie z doświadczeniami z dzieciństwa. Na co dzień prowadzi psychoterapie indywidualną i grupową oraz warsztaty tematyczne. Prowadzi blog www.katarzyna-kaczmarek.pl i fanpage https://www.facebook.com/KatarzynaKaczmarekPsycholog/ na temat Psychologii Dorosłych Dzieci, gdzie rozwija tematykę związaną z wpływem dzieciństwa na dorosłość. Pasjonuje się czytaniem książek, dobrą muzyką oraz wyszywaniem, w którym potrafi się zatracić.

Anna Paluch

Jestem psychodietetykiem, ciągle czerpiącym z obu dziedzin. Jedzenie pełni tak wiele funkcji psychologicznych, że nie można tych dziedzin rozdzielać przekonując do zmiany nawyków żywieniowych. Ważniejsze od liczenia kalorii jest poszukanie odpowiedzi na pytanie: dlaczego jem? Odczarowuję psychologię w kontekście diety. Wiem o czym mówię, bo sama to przerabiałam.
Anna Paluch

Latest posts by Anna Paluch (see all)

Podziel się z innymi informacją.
Share on Facebook
Facebook
0Tweet about this on Twitter
Twitter
Pin on Pinterest
Pinterest
0Share on LinkedIn
Linkedin
Email this to someone
email