perfekcyjni

Perfekcyjnie ukryte cierpienie – o książce „Perfekcyjni do bólu”

Depresja najczęściej kojarzy nam się ze smutkiem, przygnębieniem, obniżoną aktywnością, czy wycofaniem. I owszem, w swojej klinicznej, czystej postaci, są to jedne z objawów. Niewiele jednak wiemy o depresjach maskowanych, gdzie na pierwszy rzut oka wyłania się zupełnie inny obraz, a nawet skrajnie przeciwny naszym wyobrażeniom o stanach depresyjnych. Jedną z nich jest depresja maskowana perfekcjonizmem.

Dzięki swoim doświadczeniem zdobytym w trakcie ponad 25-letniej praktyki klinicznej, psycholog, doktor Margaret Robinson Rutherford zaobserwowała, że część jej pacjentów przejawia zachowania wskazujące na perfekcjonizm i tendencję do zamartwiania, tym samym odcinając się od własnych kryzysów emocjonalnych. Dla otoczenia były to osoby świetnie radzące sobie na co dzień, mające idealnie uporządkowane życie, życzliwe, uśmiechnięte i gotowe zawsze do pomocy. Ich wnętrze jednak wyglądało zupełnie inaczej, niemal opozycyjnie. Cechował je wysoki samokrytycyzm, ciągłe uczucie porażki i braku spełnienia, poprzez nierealistyczne wymagania wobec siebie, co w konsekwencji prowadziło do nieszczęśliwego życia i cierpienia w samotności.

Na podstawie powyższych objawów specjalistka wyodrębniła perfekcyjnie ukrytą depresję (PHD, Perfectly Hidden Depression), która nie jest uwzględniona w oficjalnych, klinicznych klasyfikacjach dotyczących zdrowia psychicznego, lecz pozwala na wychwycenie pewnego wzorca zachowań, pod którymi mogą ukrywać się zaburzenia depresyjne. Jest to niezwykle pomocne przy właściwej diagnozie i dostosowaniu formy wsparcia.

Objawy wskazujące na perfekcyjnie ukrytą depresję to:

• dążenie do perfekcji oraz towarzyszący temu krytyczny głos wewnętrzny
  • przesadne poczucie odpowiedzialności
  • odcinanie się od bolesnych emocji (przemilczanie lub odrzucanie)
  • potrzeba samokontroli oraz kontroli otoczenia, zamartwianie się
  • intensywne skupianie się na realizacji zadań i czerpanie z tego poczucia własnej wartości
  • troszczenie się o innych przy jednoczesnych niedopuszczaniu ich do swojego prywatnego świata
  • brak okazywania sobie współczucia, lekceważenie wewnętrznego bólu
  • współistniejące zaburzenia psychiczne
  • przekonanie, że podstawą dobrego samopoczucia jest dostrzeganie samych pozytywów
  • odnoszenie sukcesów zawodowych, przy jednoczesnych problemach z bliskością

w relacjach

Dzięki książce “Perfekcyjni do bólu” Margaret Robinson Rutherford można dowiedzieć się szczegółowo na temat powiązań depresji z perfekcjonizmem oraz w jaki sposób zaakceptować i zacząć wprowadzać zmiany w swoim życiu w przypadku zauważenia objawów PHD u siebie. Jest to zatem bardzo przydatna pozycja zarówno dla specjalistów, jak i osób, które cierpią na perfekcyjnie ukrytą depresję.

perfekcyjni

“Perfekcyjni do bólu” Margaret Robinson Rutherford, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.

Nerwy (zabierz) w las!

Lęk oswojony uważnością