uzależniony

Wydawnicze nowości – zmiany, emocje, motywacja

Uzależniony mózg. Suzette Glasner-Edwards

Kiedy hamulce przestają działać. Uzależniony mózg nie słucha, pewne jego obszary zostają upośledzone w swoim działaniu sprawiając, że pohamowanie się przed zażyciem tego, od czego się uzależnimy jest prawie niemożliwe. Oczywiście, jeśli działamy na autopilocie, bez świadomości i refleksji nad tym, co się z nami dzieje. Po pierwsze musimy zrozumieć uzależnienie w każdym jego aspekcie, by przygotować się dobrze do zmiany. Będzie trudno, każda zmiana wymaga wyrzeczeń, tym bardziej kiedy wpływa na biochemię naszego mózgu. Ale tylko ty sam, jesteś w stanie przekonać siebie, że warto. Zmiana przebiega etapowo, na każdy etap trzeba się przygotować i dzięki książce „Uzależniony mózg” możesz to zrobić w sposób bardzo praktyczny.  Jest wiele mądrych książek, które sprawiają, że masz chwilowo motywację do rzucenia uzależnienia. Historie osób, które szły z nałogu dodają otuchy. Często jednak w momencie ekspozycji na to, co nas uzależniło, piękna historia przestaje mieć znaczenie. Liczy się to, co możesz zrobić by oprzeć się pokusie. Liczy się to, by natychmiastowa gratyfikacja nie przysłoniła ci celu.  Liczy się aktywne działanie, którego możesz się nauczyć, krok po kroku dzięki poradnikowi z ćwiczeniami. Zmiana nie wydarza się z dnia na dzień, na zmianę pracuje się, często w pocie czoła. Twoim zadaniem jest zostanie ekspertem od siebie samego. Nawet nie wiesz jakie to trudne, obserwować swoje działania z uważnością, reagować na zniekształcenia poznawcze, które nam towarzyszą. Schematy mogą być uniwersalne, ale to w jaki sposób Ty sobie z nimi poradzisz, zależy tylko od tego, jak dobrze poznasz siebie i jak duże będzie nastawienie na sukces. Na końcu i tak okazuje się, że każdy musi wdrożyć swój własny, osobisty plan zdrowienia. Nie jest to możliwe, bez wcześniejszej twórczej pracy i aktywnego poznania siebie i swoich emocji. W końcu popadanie w uzależnienia bardzo często jest formą ucieczki. Tak bardzo skupiamy się na samej substancji i skutkach jej zażywania, że zapominamy o tym, by odkryć od czego uciekamy. Uzależniony mózg w procesie zdrowienia potrzebuje silnego i świadomego właściciela.

Poradnik z ćwiczeniami – nie ma chyba lepszej formuły, jeśli chcemy dokonać ważnej zmiany, wyjść ze strefy komfortu.

Ja być szczęśliwszą, zdrowszą i piękniejszą. Jennifer Ashton, Sarah Toland

Coraz większą popularnością ( na szczęście) cieszy się nurt stawiania sobie małych wyzwań dla siły woli. Mikronawyki, bo tak się je często nazywa są dużo bardziej skuteczne, niż wielkie życiowe rewolucje. Do dużych zmian brakuje nam zasobów: czasu, motywacji. Poczucie winy czy niezadowolenie utrzymują motywacje bardzo krótko. A te nieprzyjemne emocje częściej sprawiają, że do starych nawyków wracamy by poczuć ulgę bycia w sferze komfortu. Jak nie czuć presji i lęku? Ominąć je wprowadzając drobne zmiany, w określonym przedziale czasowym. Właśnie tego rodzaju działanie przedstawiają autorki książki o tym, jak w końcu prawdziwie i mocno zadbać o siebie. Self-care to każde działanie, które sprawi, że choć odrobinę bliżej będzie ci do szczęścia, zdrowia i poczucia zadowolenia z własnego wyglądu. Wszystkie te sprawy są tak samo ważne! Chcemy być szczęśliwe, piękne i zdrowe, ale ten priorytet wyraża się przede wszystkim w działaniu. W działaniu nawet na najmniejszą skalę. Jeśli szukasz inspiracji, ciekawych historii i planu wdrażania tych małych, ale o ogromnej sile sprawczej nawyków sięgnij po tą książkę i daj sobie rok dla odmiany! To naprawdę tylko rok!

Anna Paluch