przeprogramuj swój mózg

Trening to podstawa! Przeprogramuj swój mózg

W dobie pandemii, często mocno zmienionej rzeczywistości szkolnej i rówieśniczej wiele młodych osób zostało poddane próbie. Trudno wymagać od nastolatków, aby w tym wieku potrafili sobie poradzić z lękiem, zamartwianiem się, osamotnieniem. Nie wszyscy niestety, ale na szczęście coraz więcej zarówno młodych osób, rodziców i nauczycieli szukają pomocy. A pomocą może stać się poradnik z ćwiczeniami. Dzięki technikom poznawczo-behawioralnym oraz korzystając z nauki o mózgu możemy wprowadzić w życie młodych osób trening mentalny i praktycznie pomóc im radzić sobie z trudnościami emocjonalnymi. „Przeprogramuj swój mózg” Kissen, Kendall, Lozano i Ioffe to nowa propozycja od Gdańskiego Wydawnictwa Psychologicznego. 

Dzięki, że myślicie o młodych!

Pracując z młodzieżą obserwuje niebezpieczny trend, coraz więcej młodych osób stawia przed sobą często nierealne do zrealizowania cele, jednocześnie sukcesami szkolnymi wyznaczając poczucie własnej wartości. Cierpią z powodu lęków szkolnych związanych z odosobnieniem wywołanym pandemią, ale również stawianymi sobie wysokimi wymaganiami i niespełnianiem ich w 100%, porównywaniem się z innymi osobami. Młodzi ludzie nieustannie zamartwiają się swoimi ocenami, ilością znajomości, wyglądem. Stresujące sytuacje szkolne wywołują wręcz ataki paniki, zwłaszcza kiedy stresuje się zmęczone i przygnębione ciało, o które się nie dba. Potrzebujemy jako rodzice i nauczyciele skupić naszą uwagę na nastolatkach i pomóc im radzić sobie z tymi codziennymi wyzwaniami. Sami młodzi ludzie szukają pomocy, dostrzegając zagrożenie, jednocześnie nie potrafią zrezygnować ze swoich celów, nie wiedzą jak sobie pomóc z obciążeniem. Cieszę się z tej kolejnej, obok wielu nowości wydawniczych skierowanych do młodzieży, książki, a właściwie z programu treningowego, który daje zestaw narzędzi do wykorzystania.

Przeprogramuj swój mózg

Połączenie technik poznawczo-behawioralnych, neuronauki i uważności w celu zmiany myślenia to pójście z duchem najnowszych i najlepiej sprawdzonych metod wsparcia psychologicznego. Natolatki są ciekawe, nie lubią stosowania ćwiczeń, których sensu nie rozumieją. Chcą efektów, bez dużego zaangażowania. Zresztą my wszyscy oczekujemy efektów działań rozwojowych natychmiast. W tym programie każdy blok tematyczny, któremu towarzyszą kolejne ćwiczenia rozpoczyna się od zrozumienia, dlaczego powinniśmy i możemy zmienić sposób myślenia treningiem. Na początku dowiadujemy się, które części naszego mózgu są powiązane z danym tematem i w jaki sposób wymienione dalej ćwiczenia mogą pomóc przeprogramować wyuczone przez lata działanie naszego umysłu. To  inne, ale ciekawe i zmuszające do refleksji podejście do tematu zmiany sposobu myślenia. Mamy wrażenie, że działamy na konkretne elementy naszego mózgu, dla młodych osób to może być pomocne, kiedy wyobrażą sobie ten proces właśnie w ten sposób.

Czy wiesz, że?

  • Kora przedczołowa odpowiada za zmianę perspektywy postrzegania różnych sytuacji, w celu otwarcia na nowe rozwiązania.
  • Prążkowie pomaga w angażowaniu się w rozwiązanie problemów poprzez łączenie zamiarów z konkretnymi działaniami. Prążkowiem kierują nagrody i kary, które motywują do działania. Ta struktura dzieli się na 3 części, a każda ma swoje zadanie. Jedna odpowiada za myśli o problemie, druga rozważa wady i zalety zaangażowania, a trzecia koordynuje pracę z neuronami ruchowymi i czuciowymi, żebyśmy mogli podjąć działanie.
  • Mózg w trybie samokrytyki działa w tym samym stanie wykrywania zagrożenia, jak wtedy kiedy doświadczamy lęku, choć to nasze wewnętrzne zagrożenie. Ciało migdałowate odbiera sygnał o niebezpieczeństwie i uruchamia system działania w razie stresu uwalniając hormony stresu by aktywnie pokonać wroga. Wroga, którym jesteśmy sami. Zużywając energię na samokrytykę, zabraknie jej nam na inne codzienne wyzwania.
  • Badania pokazują, że samokrytyka nie tylko zużywa nasze zasoby mózgowe, ale dodatkowo kieruje uwagę  na nieistotne kwestie, ponieważ mózg zaczyna reagować na potencjalne zagrożenia, a nie na bieżące zadania. Stąd to rozpraszanie uwagi i problemy z koncentracją.

Kiedy spojrzymy na nasze reakcje od strony mózgu, to zaczynają nam się układać puzzle, tego co się z nami dzieje w sytuacji stresu, presji, porównań, samokrytyki czy niepewności siebie. Nagle się okazuje, że generujemy cały łańcuch oddziaływań poszczególnych elementów naszego mózgu, możemy jednak na szczęście odwrócić ten schemat. Przeprogramować mózg.

Lęk nie musi rządzić naszym życiem, często generujemy go sami nie dbając odpowiednio o nasze zasoby psychiczne i nie rozumiejąc procesów, które do niego prowadzą. Zmiana wymaga działania. A działania wymagają powtarzania i trenowania. Młodzi ludzie mają prawo cieszyć się życiem, doświadczać, a przede wszystkim mieć kontakt ze swoim wnętrzem. Im wcześniej zaczniemy pracować nad relacją ze sobą, tym większa szansa na pozytywne zaprogramowanie naszego mózgu na przyszłość. 

przeprogramuj swój mózg

„Przeprogramuj swój mózg” Kissen, Kendall, Lozano i Ioffe , Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne. 

Anna Paluch
Previous

Jak ciało może pomóc psychice? O książce „Odetnij napięcie”

Next

Gdy lęk podcina skrzydła. O książce „Jak pozbyć się lęku i zacząć żyć” Pippy Grange

About Author

Anna Paluch

Jestem psychodietetykiem, ciągle czerpiącym z obu dziedzin. Jedzenie pełni tak wiele funkcji psychologicznych, że nie można tych dziedzin rozdzielać przekonując do zmiany nawyków żywieniowych. Ważniejsze od liczenia kalorii jest poszukanie odpowiedzi na pytanie: dlaczego jem? Odczarowuję psychologię w kontekście diety. Wiem o czym mówię, bo sama to przerabiałam.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Check Also